Trudni współpracownicy? Jak unikać negatywnych emocji w pracy

W idealnym świecie, wszyscy żyjemy w zgodzie i ogólnym porozumieniu. Rzeczywistość jest całkiem inna, ale nawet wtedy, gdy nie mamy nic wspólnego z naszymi współpracownikami, oprócz miejsca pracy możemy wypracować kompromisy. Niestety, nie zawsze jest to proste albo możliwe, ale różnorodność osobowości należy traktować, jako „przyprawę życia”.

Spędzanie zbyt dużo czasu z kimś, kogo nie lubisz może bardzo negatywnie wpływać na Twój nastrój. Ostatnią rzeczą, którą chciałabyś to praca z osobami, które okazały się być irytujące. Sytuacja ta znacznie obniży Twoje zadowolenie i sprawi, że zmotywowanie samej siebie stanie się dużo trudniejsze. Jeżeli znalazłaś się w takim potrzasku, trzeba sobie z tym radzić racjonalnie i stanowczo. Czyli jak?desl

  1. Oceń sytuację

Jeśli Twój współpracownik, właśnie Cię zirytował swoim zachowaniem, to starać się wziąć głęboki oddech i próbować ocenić sytuację. Zadaj sobie pytanie, czym jest to, co Cię denerwuje? Czy pozostali ludzie wiedzą, że to Cię irytuje? Czy są świadomi tego, co robią? Poświęć trochę czasu, aby dowiedzieć się, czy jesteś negatywnie nastawiona do tej osoby ze względu na stresujące otoczenie miejsca pracy? Czy inni ludzie mają taką samą reakcję jak Ty? Jeżeli chcesz zmieniać świat to zacznij od siebie.lader

  1. Zniknij na chwile

Jeśli jesteś w sytuacji, w której czujesz się rozdrażniona i rozgniewana na współpracownika, czujesz, że, dziś zobaczyłaś granice swojej wytrzymałości (wisienkę na torcie) to po prostu wyjdź z pomieszczenia, zniknij na chwile pod byle, jakim pretekstem. Skup się na czymś zupełnie innym. Być może 5 minut w ciszy z samą sobą pozwoli Ci oderwać się na chwile od tej sytuacji, pozwoli, że będziesz mogła wrócić do wykonywania obowiązków. Staraj się utrzymywać mimo to dobry ton komunikacji. Nie trać zbyt wiele czasu na myślenie i mówienie o tej osobie, bez względu na to, jak bardzo Cię denerwuje.empty

  1. Szersze perspektywy

Zachowaj swoje życie zawodowe i osobiste oddzielnie! Wiem, że to trudne, ale to najlepsze rozwiązanie. Dlatego nie słuchaj plotek o życiu prywatnym współpracowników. Nie szukaj informacji, które w dłuższej perspektywie będą Cię irytować i niepokoić. To znaczy, że nie powinnaś ze względu na spokój własnego sumienia sprawdzać kont na FB Twoich kolegów z pracy, wertować profil na Linkedin, czyhać na niewylogowane konta pocztowe. Pamiętaj, że siła przyciągania ludzi, sytuacji jest bardzo silna i dlatego należy myśleć o rzeczach dobrych, a karma zawszę wraca.acronim

  1. Daj szansę

To może być trudne, ale czasami, poznając nową osobę, sarkazm należy obrócić w żart, lub jej nieznośne poczucie humoru potraktować, jako ukryte problemy w poczuciu własnej wartości. Czasami warto odpuścić, nikt nie jest idealny.

gosspi

  1. Bądź profesjonalistką

Najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić to spiskowanie i obgadywanie kolegi z pracy przed innymi współpracownikami (nawet, jeżeli oni po cichu zgadzają się z Tobą). To nieprofesjonalne. Bez względu na to, jaka jest sytuacja, zawsze najlepiej unikać takiego rodzaju zachowań, ponieważ w ten sposób odizolowujesz się od innych. Ludzie zaczną identyfikować Twoją osobę z problemem komunikacyjnym. Będzie to skutkować brakiem przepływu informacji. Pewne rzeczy zaczną Cię omijać, bez sensownego powodu. Chyba nie chcesz być niedoinformowana?pr

  1. Prawidłowe podejście do sprawy

Jest szansa, że irytujący współpracownik nawet nie wie, że już Cię obraził i żyje w błogiej nieświadomości. Jeżeli nie zareagujesz to ten stan będzie rutyną. Możesz zareagować w wolnej chwili, podczas rozmowy. Bardzo spokojnie przywołaj, każde nieprofesjonalne zachowanie, które zdenerwowało Cię. Nie należy mówić o tym za dużo, aby nie było dramatycznie wystarczy stwierdzenie typu: „…wiesz, tak naprawdę nie podoba mi się to zachowanie, proszę możesz przestać to robić wobec mojej osoby”? Wyjaśnij, że nie ma w Tobie urazy, po prostu chcesz pracować w pozytywnym środowisku i być przyjazna dla otoczenia. Jeśli rozpocznie się argumentacja, postaraj się uzasadnić swoje stanowisko wobec problemu. W tym momencie może odezwać się zraniona duma. Jeśli już wiesz nic nie zdziałała Twoja prośba, to jest najlepszy czas, aby porozmawiać z przełożonym, ponieważ sprawa jest świeża. Przełożeni zawsze mówią, nawet, jeżeli mają świadomość problemu: ” a dlaczego nie przyszłaś z tym do mnie wcześniej”? Nie spraw by Twoje problemy zostały potraktowane pobłażliwie. Ty sama kreujesz to jak ludzie postrzegają Twoją osobę.appl

  1. Nie czuj się winna

Jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie nie czuj się winna! Powinnaś uważnie obserwować otoczenie bez niepotrzebnych komentarzy, oraz rozmawiać ze swoim szefem. Mimo trudności powinnaś działać. To bardzo trudne, ale szef powinien wiedzieć o Twoich obawach i traktować je poważnie. Wynikiem tego może być spotkanie zespołu lub warsztaty, w które pomogą we współpracy lub personalne szepnięcie słówka przez szefa o tej sprawie. Nie wstydź się mówić o swoich problemach szefowi, bo to jest również element, który oddziałuje na wypracowany efekt.

powerEnjoy 

FussyGirl

2 Comments
  • Natalia
    Luty 27, 2015

    Świetny artykuł. Życzyłabym sobie żeby przeczytał go każdy przełożony, z którym mamy do czynienia 🙂 mam wrażenie, że w Polsce wciąż zbyt mało uwagi przywiązuje się do rozwijania umiejętności właściwie pojmowanego „leadership”; w efekcie czego zbyt często mamy do czynienia z managerami, który nie potrafią zapanować nad emocjami ani właściwie rozmawiać z ludźmi. Są kiepskim wzorem do naśladowania. Myślę, że każdy tego typu artykuł skłania do przemyśleń na temat nas samych, sprawia że rewidujemy dotychczasowe zachowania i zastanawiamy się, co możemy w przyszłości zrobić lepiej. I nigdy nie powinniśmy zaprzestawać tego starania się o bycie lepszym dziś, niż byliśmy wczoraj! 🙂
    Pozdrawiam

    • FussyGirl
      Marzec 2, 2015

      Hej Natalia! Jesteś pierwszą osobą, która dała komentarz. Bardzo Ci dziękuje i wiedz, że to doceniam 🙂 Zgadzam się z Tobą w 100% „nigdy nie powinniśmy zaprzestawać tego starania się o bycie lepszym dziś, niż byliśmy wczoraj”. Wszystkiego dobrego 🙂

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *